Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. G. Pawlikowskiego w Przemyślu Filia w Przeworsku reprezentowana przez nauczyciela – bibliotekarza Gertrudę Kmiecik w ramach współpracy szkoły i biblioteki podjęła próbę realizacji nowych zadań wspierania szkoły z korzyścią dla rozwoju dzieci i młodzieży. Biblioteka wystąpiła z ofertą zajęć biblioterapeutycznych, które cieszą się obecnie dużą popularnością.

W dniu 21 maja w Zespole Szkół w Studzianie odbyły się zajęcia z biblioterapii dla szkoły podstawowej wspierające pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli.

Tematyka zajęć:

klasa I – „Dlaczego się kłócimy?”

klasa II-III – „O złości”

klasa IV-V – „Poznaj siebie”

    Przeprowadzono warsztat z wykorzystaniem fragmentu z książki Roksany Jędrzejewskiej Wróbel pt. „Plastelinek. Co jest najważniejsze w kłótni”. Tekst dotyczył kłótni i towarzyszącym im emocji. Celem zajęć była poprawa relacji w klasie, zwrócenie uwagi na niewłaściwie, często agresywne zachowania. Dzieci uświadomiły sobie, co to jest kłótnia, jakie emocje towarzyszą jej i jak należy postępować, aby ją rozwiązać. Na końcu zajęć dzieci zostały podzielone na trzy grupy i każda z nich wykonała swojego Plastelinka, wykorzystując plastelinę i swoją wyobraźnię.

    Kolejny warsztat skupił się na tekście Bruno Ferrero „W krainie smoków”. Zajęcia miały pomóc dzieciom radzić sobie ze złością, zrozumieć jej przyczyny oraz nauczyć jak z nią walczyć. Dzieci wypisały na karteczkach papieru swoje przyczyny złości i przykleiły je obok papierowego smoka. Następnie prowadząca przeczytała tekst, a uczniowie przygotowali recepty na złość. Na końcu uczniowie odszukując swoje karteczki z powodami do złości, darli je i wrzucili do kosza.

    Warsztat dla klas IV-V miał za zadanie zbudować pozytywny obraz siebie i innych. Na początku uczniowi otrzymali kartki na których wypisywali swoje mocne i słabe cechy. Lekcja oparta była na bajce pt. „Wróżka” Agnieszki Tyszki. Młodzież analizując bajkę wypowiadała się na temat osób różniących się od nas wyglądem, zachowaniem, i jak oni zachowują się w stosunku do takich osób, czy są tolerancyjni. Na koniec uczniowie wymyślali dalsze losy wróżki.

    Uczniowie byli zainteresowani nową formą spotkania, uważnie słuchali czytanego tekstu i aktywnie uczestniczyli w zajęciach, dobrze się przy tym bawiąc. Prowadząca wzbudziła zaciekawienie książką, czytaniem i biblioteką.

Gertruda Kmiecik

 

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka
im. Józefa Gwalberta Pawlikowskiego w Przemyślu