„Cóż tam, Panie, w … Ibuk Libra”

Ibuk Libra - przegląd literatury

Tym razem, w comiesięcznym cyklu „Cóż tam, Panie, w … Ibuk Libra”, polecamy książkę dla tych nauczycieli, którzy w swojej pracy wykorzystują metody i techniki wspierające uczniów w rozwijaniu kreatywności, innowacyjności oraz umiejętności pracy w zespole.

„Design thinking dla edukatorów” jest przewodnikiem do pracy w szkołach,  uczelniach oraz w miejscach, gdzie można zetknąć się z nauczaniem. Jest to opracowanie o interdyscyplinarnym charakterze, w którym wykorzystano wiedzę z zakresu zarządzania, pedagogiki, psychodydaktyki, neurodydaktyki i socjologii.

Okładka omawianej publikacji

Publikacja składa się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej autorzy skoncentrowali się na omówieniu metody design thinking, wykorzystaniu jej w placówkach edukacyjnych oraz wskazaniu użyteczności w budowaniu, rozwijaniu i wzmacnianiu „kompetencji  przyszłości” wśród uczniów. Część druga jest częścią użytkową, w której pokazano etapy DT, opisano konkretne narzędzia, podano przykłady projektów realizowanych przez edukatorów.

Niezaprzeczalnym walorem  publikacji jest to, że napisano ją potoczystym językiem, a układ książki nie wymusza czytania od początku do końca. Autorzy dali czytelnikowi możliwość wybrania najbardziej odpowiednich treści – od zapoznania się tylko z teorią, do wykorzystania narzędzi i metod w już realizowanym przedsięwzięciu edukacyjnym.

Design thinking (myślenie projektowe) w edukacji  polega na  skupieniu się na uczniu i rozpoznaniu  jego potrzeb, pracy zespołowej  oraz zapisywaniu wszystkich pomysłów, szczegółów projektu, hipotez , prototypów w celu rozwiązania problemu. W design thinking wszyscy studenci znajdą swoje miejsce. Mogą ją wykorzystywać uczniowie ceniący wypowiedzi innych, uczniowie, którzy wolą myśleć  i przetwarzać, niż działać, ci, którzy doskonale przechodzą od wiedzy pozyskanej do testowania oraz ci, których określić można jako kreatywnych i dynamicznych.

Praca z uczniami w procesie design thinking ukierunkowana jest na samodzielne dochodzenie do wiedzy. Muszą oni wiedzieć i rozumieć,  po co i dlaczego mają zajmować się konkretnymi założeniami, a przede wszystkim wyzwolić motywację wewnętrzną, aby „chciało się chcieć”. Metoda DT to także wyzwanie dla edukatorów.  Myślenie projektowe wymaga nowych kompetencji oraz odrzucenia przestarzałych, nieskutecznych nawyków.  Obowiązkiem każdego nauczyciela, pedagoga i trenera jest stworzenie środowiska edukacyjnego, w którym panuje klimat sprzyjający twórczemu myśleniu .

Kreatywny nauczyciel to kreatywny uczeń.

Zachęcamy zatem do zapoznania się z publikacją „Design thinking dla edukatorów”. Jest ona umieszczona na platformie IBUK LIBRA, a kody dostępu można pobrać ze strony internetowej Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Przemyślu, lub bezpośrednio w odpowiednich wypożyczalniach.

Netografia:
Grocholiński, Piotr; Just, Monika; Kołodziejczak, Małgorzata; Michalska-Dominiak, Beata; Michalska-Żyła, Agnieszka. Design thinking dla edukatorów [baza danych online] Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021 [dostęp: 28 04 2022]. Dostęp w Ibuk Libra.

Autor: Elżbieta Krupa