Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? Przegląd fachowej prasy dla nauczycieli

Przemyśl

Dziś wojna staje się dla dziecka już nie tylko opowieścią z ust prababci, pradziadka czy też historią z książki. Na oczach nas wszystkich rozgrywa się dramat w Ukrainie. W naszych szkołach pojawiają się dzieci uchodźców, które doświadczyły ogromnej traumy i potrzebują teraz wsparcia oraz spokoju. Specjalnej uwagi wymagają również nasi uczniowie, bo obawa o siebie i najbliższych, dotyka każdego. Co można zrobić w tej trudnej sytuacji? Jak rozmawiać z podopiecznymi o tym, co się dzieje? Jaką rolę w tym procesie mogą odegrać nauczyciele?
 
Takich rozważań podejmują się autorzy fachowej prasy pedagogicznej. W ostatnich numerach bieżącego roku ukazało się kilka artykułów poświęconych powyższym zagadnieniom. Oto subiektywny wybór najciekawszych artykułów z czasopism dostępnych w Czytelni PBW w Przemyślu:
 
  • Dzieci i wojna. Jak kompleksowo wspierać dzieci i rodziców w trudnym czasie? / Małgorzata Swędrowska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 4, s. 6-9.
Czy rozmawiać z dziećmi o wojnie, która przecież nie uwzględnia ich w swojej strategii działania? Jak przygotować dzieci na spotkanie z rówieśnikami z Ukrainy? W jaki sposób zatroszczyć się o najmłodszych, by wyszli z tych trudnych czasów wzmocnieni? Choć wojna nie jest doświadczeniem przeznaczonym dla dzieci, to niestety właśnie one stają się jej najbardziej niewinnymi i bezbronnymi ofiarami. Przedszkole, jako specjalistyczna placówka, musi więc podjąć konkretne działania, by wesprzeć zarówno same dzieci, jak i całe rodziny.
 
  • Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? / Małgorzata Swędrowska // Wychowanie w Przedszkolu. - 2022, nr 3, s. 5 -7.
  • Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie? / Małgorzata Swędrowska // Życie Szkoły - 2022, nr 4, s. 9-10.
Autorka opisuje jak powinna przebiegać rozmowa z dziećmi o wojnie w jednorodnej grupie, do której należą sami Polacy. Jak prawidłowo kierować rozmowę o wojnie, gdy w grupie znajduje się dziecko z Ukrainy a jak, gdy pojawiają się w niej dzieci z Rosji, Białorusi i Ukrainy? W artykule pojawia się również rekomendacja literatury pomocnej w rozmowie o wojnie.

  • Jak rozmawiać o wojnie : materiały dla nauczycieli / Małgorzata Pomianowska // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 4, s. 51-53.
Artykuł poświęcony jest polskim uczniom, którzy wymagają specjalnej uwagi, czujnej opieki, wsparcia i przede wszystkim rozmowy w obliczu przybywających do szkół dzieci cudzoziemskich. Obawa o siebie, najbliższych, a nawet losy świata, dotyka każdego. Autorka tekstu daje wskazówki nauczycielom jak rozmawiać o wojnie i emocjach na lekcjach.
 
  • Temat: Wojna / Małgorzata Pomianowska // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 4, s. 54.
Scenariusze dwóch lekcji przygotowane z myślą o klasach, w których razem z polskimi uczniami uczą się dzieci ukraińskie, rosyjskie i białoruskie. Materiał  może być jednak wykorzystany również w grupach jednorodnych pod względem narodowości.
 
  • Pomoc dla dzieci z Ukrainy / Bogdan Bugdalski. - 2022.// Dyrektor Szkoły. - 2022, nr 4, s. 10-13
Według prognoz poprzedzających wprowadzenie do Sejmu projektu ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa do polskiego systemu edukacji miało trafić ok. 200 tys. dzieci. Tymczasem już w momencie jej uchwalania wiadomo było, że może być ich znacznie więcej – 11 marca minister edukacji informował, że w Polsce jest ok. 600 tys. dzieci ukraińskich, z czego do szkół zapisano 24 tys. A to dopiero początek. Czy system oświaty jest gotowy zapewnić im pomoc?



Autor: Agnieszka Biedroń - oprac. na podstawie recenzji wydawnictw