3 listopada nauczycielka jarosławskiej filii Dorota Grząba przeprowadziła z uczniami edukacji wczesnoszkolnej zajęcia otwarte instruktażowe, wykorzystujące kamishibai jako metodę twórczej pracy z tekstem i ilustracją, a także ukazujące potencjał teatru obrazkowego w nauczaniu języków obcych.
Klasa II
„Calineczka — porozmawiajmy o przyjaźni”.
Zajęcia przebiegały w trzech częściach. Pierwsza obejmowała prezentację multimedialną wprowadzającą w tematykę teatru kamishibai. Uczniowie poznali historię teatru oraz oswoiły się z trudnymi terminami sztuki japońskiej tj. butai, kami, shibai.
W drugiej części dzieci wzięły udział w spektaklu pt.: „Calineczka”. Baśń ta była pretekstem do rozmów i odpowiedzi na pytania „czym jest przyjaźń i odwaga?” oraz „w jaki sposób można realizować swoje marzenia?”. Drugoklasiści uczyli się nazywać, towarzyszące każdemu człowiekowi w różnych sytuacjach emocje i uczucia np.: radość, smutek, gniew, przyjaźń. W ostatniej części uczestnicy tworzyli w grupach plan wydarzeń, ćwiczyli spostrzegawczość, a także doskonalili umiejętność interpretowania ilustracji nawiązujących do tematu spotkania.
Scenariusz zajęć uwzględniał kształtowanie kompetencji kluczowych tj. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, kompetencje obywatelskie, Świadomość i ekspresja kulturalna.
Klasa I
„Inny, równie ważny – kształtowanie pozytywnego wizerunku samego siebie”.
W zajęciach wykorzystano terapeutyczną funkcję utworów Hansa Ch. Andersena. Punktem wyjścia do rozmów o akceptacji i szacunku była baśń pt. „Brzydkie kaczątko”. Po wysłuchaniu utworu wśród uczestników wywiązała się pełna emocji dyskusja. Dzieci za pomocą rozmowy kierowanej zastanawiały się jakim zachowaniem można sprawić komuś przykrość i dlaczego. Podczas zabaw pierwszoklasiści wcielali się w rolę głównego bohatera i odczytywali jego przeżycia, uczyli się używać właściwych słów określających uczucia z podziałem na negatywne i pozytywne. Zabawy literackie i ruchowe służyły do wyrażania słowami i ciałem swoich przeżyć związanych z baśnią. Mali czytelnicy uważnie słuchali, a także żywiołowo odpowiadali na pytania związane z treścią utworu. Grupa bardzo szybko wypracowała przekonanie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i zasługuje na szacunek.
Klasa III
Lekcja języka angielskiego
Prowadzące: nauczycielka języka angielskiego i bibliotekarka zaprezentowały uczniom, wydaną przez Wydawnictwo Tibum, w trzech językach bajkę pt. „Czułość” (ang. „Tenderness", fr. „Câlins"). Po obejrzanym spektaklu dzieci odpowiadały na pytania w języku polskim: czym ich zdaniem jest czułość? i w jaki sposób można ją wyrazić? W języku angielskim: nazywały występujące w bajce zwierzęta (cat, frog, spider, bird, monkey), określały kolory (red, green, white), wymieniały pory roku, a także opisywały zjawiska atmosferyczne (It's raining). Podsumowaniem zajęć były spontaniczne wypowiedzi uczniów – w językach: polskim i angielskim na temat wybranej przez siebie karty narracyjnej.
Celem spotkania było budowanie kompetencji społecznych t j., szacunek, troska, opieka, budowanie dobrych relacji z otoczeniem. A także rozwijanie kompetencji językowych wśród uczniów.
Lekcja języka angielskiego wpisuje się w wyzwania zdefiniowane w Strategii rozwoju województwa – Podkarpackie 2030, związane z zapewnieniem i utrzymaniem wysokiej jakości edukacji i dostępności usług edukacyjnych w regionie, w szczególności w zakresie wspierania nauki języków obcych na wszystkich etapach edukacji.