Edukacja matematyczna w przedszkolu i szkole podstawowej - relacja ze spotkania w Jarosławiu

Jarosław

6 maja 2025 roku odbyło się spotkanie zespołu Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli Jarosławia i powiatu Jarosławskiego pt. Edukacja matematyczna w przedszkolu i szkole podstawowej.

W wykładach i warsztatach wzięli udział wychowawcy przedszkoli, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i matematyki.

Spotkanie odbyło się w dwóch częściach:

W części pierwszej wykład oraz warsztaty pt. Reforma edukacyjna a kształcenie nauczycieli matematyki poprowadziła dr hab. Ewa Swoboda, profesor Uniwersytetu Rzeszowskiego, dydaktyk matematyki i nauczyciel akademicki. Profesor Swoboda jest autorką cenionych publikacji dotyczących nauczania matematyki oraz współautorką serii „Wielka Przygoda”, poświęconej edukacji matematycznej.

Prowadząca zaprosiła uczestników do dyskusji, stawiając pytania: Jak zainteresować uczniów matematyką? Jakie metody zastosować, aby uczniowie mogli wyrażać swoje matematyczne pomysły w sposób przejrzysty i pewny siebie? Jak pomóc dziecku zrozumieć sens matematyki, ukazując jej związki z codziennymi doświadczeniami?

Druga część, zatytułowana Sztuczna inteligencja na lekcji matematyki – zagrożenie czy szansa?, poświęcona była roli sztucznej inteligencji oraz nowoczesnych technologii w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej. Uczestnicy wspólnie z prowadzącą – dr Beatą Kraską, doradcą metodycznym miasta Rzeszów i powiatu rzeszowskiego i ekspertką w dziedzinie nowoczesnej edukacji przyjrzeli się, jak AI zmienia sposób pracy nauczyciela oraz w jaki sposób można ją wykorzystać, by wspierać uczniów, a nie zastępować ich w myśleniu.

Nauczyciele biorący udział w spotkaniu dokonali analizy możliwości i zagrożeń związanych z wykorzystaniem narzędzi opartych na AI. Mieli także okazję zapoznać się z obsługą platformy zeszyt.online oraz poznać inspirujące przykłady metod dydaktycznych, które łączą technologię z rozwojem logicznego myślenia.

Tematyka spotkania nawiązywała do obowiązujących kierunków realizacji polityki oświatowej państwa (pkt 4 i 5).

Autor: Dorota Grząba