„Czytanie dla pokoju” - relacja ze spotkań w PBW w Przemyślu

Przemyśl

Co roku październik obchodzony jest jako Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Tym razem tematem przewodnim miesiąca, wybranym przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego, było „Czytanie dla pokoju".

Pragnąc wesprzeć biblioteki szkolne w organizacji obchodów MMBS, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Gwalberta Pawlikowskiego w Przemyślu przygotowała specjalną ofertę zajęć wpisujących się w ideę czytania dla pokoju, przeznaczonych dla uczniów klas z I – III szkół podstawowych z Przemyśla i powiatu przemyskiego.

Z oferty skorzystały dwie placówki – Szkoła Podstawowa nr 6 im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Przemyślu oraz Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Ujkowicach, których uczniowie odwiedzili nas kolejno 10 oraz 28 października br.

Przede wszystkim należy wspomnieć, że obecni na spotkaniach uczniowie bezbłędnie zinterpretowali hasło MMBS ‘22. W obliczu trwającej od kilku miesięcy wojny na Ukrainie nawet najmłodsi rozumieją czym ona jest oraz jak ważnym i cennym darem jest możliwość życia w pokoju.

W czasie zajęć uczniowie wraz z nauczycielami oraz bibliotekarzami Działu Udostępniania Zbiorów PBW w Przemyślu czytali tematycznie dobrane teksty, nawiązujące do wojny na Ukrainie i sytuacji ukraińskich uchodźców. Były to fragmenty książki „Teraz tu jest nasz dom”  Barbary Gawryluk, opowiadanie pt. „Dima”…  oraz wiersz „Obcy” Natalii Usenko. W nawiązaniu do ich treści oraz osobistych doświadczeń obecnych na spotkaniu dzieci rozmawiano o okrucieństwach zbrojnych konfliktów (bombardowaniach, śmierci, utracie domu, lęku o najbliższych, konieczności ucieczki do obcych krajów, rozpoczynaniu nowego życia na obczyźnie, problemach z komunikacją, niepewności jutra, itp.) oraz o tym, jak każdy z nas może pomóc zmuszonym do ucieczki i przybywającym do Polski ludziom. Dzieci wspominały, że nawet najmniejszy gest dobroci – uśmiech, podarowana zabawka, zagajona w szkole rozmowa, może dodać otuchy oraz wlać odrobinę radości do przepełnionego smutkiem i strachem serca małych przybyszów z Ukrainy.

W dalszej części spotkania czytano i omawiano teksty, które pokazują, że choć na zakończenie tak poważnej wojny jak ta na Ukrainie wpływu nie mamy, to są jednak konflikty – w domu, w klasie, w sąsiedztwie, których moglibyśmy uniknąć, gdyby nie pewne cechy ludzkiego charakteru, jak np. gadulstwo, kłótliwość, agresja, skłonność do przechwałek, nadmiernej rywalizacji, itp. Po odczytaniu fragmentów „Małej encyklopedii Domowych Potworów” Stanislava Marijanovicia oraz opowiadania „Przechwałki” Renaty Piątkowskiej dzieci doszły do wniosku, że są to cechy, które warto w sobie zwalczać, gdyż niszczą one pokój w sercu i najbliższym otoczeniu, zaś po poznaniu bajki „Лебедь, щука и рак - Łabędź, szczupak i rak” zrozumiały, że najlepszym sposobem życia w pokoju jest współpraca, a nie rywalizacja.

Na zakończenie spotkania uczniowie wykonali papierowe gołębie – symbole pokoju, które mają ich zachęcać do dbania o pokój w swoich rodzinach, klasach, grupach rówieśniczych, itp.

Szczególnie wyjątkowy przebieg miała wizyta uczniów z klasy II i III przemyskiej szóstki, do której oprócz dzieci polskich uczęszczają także dzieci z Ukrainy i Rosji. Mimo różnic narodowościowych uczniowie ci nie tylko razem się uczą, ale także bawią i przyjaźnią po lekcjach. Ze względu na ich obecność fragmenty wspomnianych wcześniej tekstów czytane były w języku polskim, ukraińskim i rosyjskim, a rozmowy o nadziei na pokój między zwaśnionymi narodami miały szczególny, bo nie tylko teoretyczny charakter. 

Choć akcja „Czytanie dla pokoju” ma wymiar symboliczny, mamy nadzieję, że wojna za wschodnią granicą wkrótce się zakończy i nasi sąsiedzi - Ukraińcy będą mogli przyjeżdżać do Polski jako zwykli turyści, a nie uciekający przed grozą wojny uchodźcy.

Autor: Elżbieta Krupa