„Dwujęzyczni od przedszkola” – zakończenie trzyletniego programu pilotażowego.

Przemyśl

"Jeden język ustawia nas w korytarzu życia. Dwa języki pozwalają otworzyć każde drzwi na naszej drodze".
(Frank Smith - brytyjski psycholingwista)

Okres średniego dzieciństwa przypadający na wiek przedszkolny jest czasem intensywnego rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i psychicznego. To również czas, w którym dzieci mają niezwykłą zdolność przyswajania języków, co związane jest z myśleniem konkretnym, przewagą pamięci mechanicznej nad logiczną oraz szybkim zapamiętywaniem. Dzieci w wieku od trzech do sześciu lat krótko skupiają uwagę na jednym zadaniu, potrzebują zabawy i aktywności fizycznej, odznaczają się wysoką emocjonalnością i spontanicznością. Przedszkolaki przejawiają ciekawość świata, potrzebę kontaktu z otoczeniem. Okres ten jest momentem, w którym warto eksponować dzieci na drugi język po to, aby odpowiednio kształtować ich kompetencje komunikacyjne i lingwistyczne.

Wybrane podkarpackie przedszkola dzięki pilotażowemu projektowi „Dwujęzyczni od przedszkola” (edycja I – 2022/2023, edycja II – 2023/2024, edycja III – 2024/2025) realizowały zajęcia nauki języka angielskiego w ramach „Programu Powszechnej Edukacji Dwujęzycznej”.  Projekt prowadzony przez Departament Edukacji Nauki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego przy współudziale Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli i Podkarpackich Bibliotek Pedagogicznych, został sfinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego. 

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu przez trzy lata miała okazję współpracować z:
  • Przedszkolem Nr 3 w Przemyślu,
  • Przedszkolem Nr 12 im. 5 Batalionu Strzelców Podhalańskich w Przemyślu,
  • Miejskim Przedszkolem Nr 11 w Jarosławiu,
  • Miejskim Przedszkolem Nr 3 „Wesoła Trójeczka” w Lubaczowie,
  • Miejskim Przedszkolem Nr 2 w Przeworsku.

Dzięki zaangażowaniu nauczycieli i rodziców, dzieci poznawały język angielski w naturalny sposób - poprzez codzienne słuchanie, mówienie, śpiewanie, ruch i gry. Program znacząco wpłynął na rozwój poznawczy, językowy i społeczny przedszkolaków, a przede wszystkim w wyraźny sposób przygotował je do nauki języka angielskiego w dalszych etapach edukacji.
Drzwi zostały otwarte...

Autor: PBW Przemyśl