Dwujęzyczność w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Zestawienia bibliograficzne

Dwujęzyczność w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
/na podstawie księgozbioru PBW w Przemyślu oraz filii w Jarosławiu, Przeworsku i Lubaczowie/


Książki:

1. Logopedia międzykulturowa / red. nauk. Ewa Czaplewska. - Gdańsk : "Harmonia Universalis" 2018.- ISBN 978-83-7744-146-6.

Przemyśl WP 112651

2. Moje dziecko uczy się języka obcego : najczęściej zadawane pytania / Joanna Rokita-Jaśkow. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny 2010.- ISBN 978-83-7271-609-5.

Przemyśl WP 102955

3. Powiedz mi, co odczuwasz : ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z afazją oraz dla dzieci dwujęzycznych / Jagoda Cieszyńska. - Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne 2008.- ISBN 978-83-61009-84-9.

Przemyśl WP 15703/b

Przemyśl WP 15105/b

Lubaczów WL 50343

Przeworsk WK 51827

4. Przeżyć dwujęzyczność : jak wychować dziecko dwujęzycznie / Bogumiła Baumgartner. - Gdańsk : "Harmonia" 2008.- ISBN 978-83-7134-269-

Przemyśl WP 96615

5. Psychologiczne aspekty dwujęzyczności / red. Ida Kurcz ; przekład Anna Ciechanowicz [i in.]. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2007.- ISBN 978-83-60083-11-6.

Przeworsk WK 46738

6. Z dzieckiem w świat : rodzice małych dzieci za granicami / Monika Rościszewska- Woźniak ; współaut. rozdz. 3 Grażyna Czetwertyńska. - [B.m. : b.w. ok. 2011].

Przemyśl WP 15288/b



Artykuły z czasopism:

7. Bilingwalna edukacja dzieci / Małgorzata Falkiewicz-Szult.// Wychowanie w Przedszkolu. - 2009, nr 6, s. 5-10.

8. Blaski i cienie nauczania dwujęzycznego w Polsce / Teresa Makulska, Monika Szczucka-Smagowicz.// Dyrektor Szkoły. - 2005, nr 5, s. 53-56.

9. Co każdy rodzic powinien wiedzieć o dwujęzycznym wychowaniu / Robertus de Louw.// Wychowanie na co Dzień. - 2007, nr 4/5, s. 25-27.

10. Dwujęzyczne wychowanie w przedszkolu / Anita Szendzielorz.// Wychowawca. - 2016, nr 5, s. 18-21.

11. Dwujęzyczni uczniowie / Sabina M. Sadecka.// Edukacja i Dialog. - 2006, nr 4, s. 50-53.

12. Dwujęzyczność - wyzwanie współczesności / Krystyna Kamińska.// Życie Szkoły. - 2002, nr 9, s.522-529.

13. Dwujęzyczność w cenie / Lidia Jastrzębska.// Nowa Szkoła. - 2010, nr 3, s. 13-16.

14. Dwujęzyczność w przedszkolu / Agnieszka Olczak.// Bliżej Przedszkola. - 2010, nr 12, s. 24-27, bibliogr.

15. Immersja, czyli zanurzenie w języku obcym : model organizacyjny do adaptacji bilingualnego kształcenia w przedszkolu / Małgorzata Falkiewicz-Szult.// Bliżej Przedszkola. - 2011, nr 1, s. 34-37, bibliogr.

16. Język obcy u najmłodszych - od immersji do dwujęzyczności. Podstawowe pojęcia i wyzwania wczesnego nauczania języków obcych / Magdalena Tomaszewska // Wychowanie na co Dzień. - 2020, nr 1-2, s. 9-14.

17. Kształcenie dwujęzyczne a nauczanie języków obcych / Aleksandra Ratuszniak, Elżbieta Świerczyńska.// Meritum. - 2010, nr 1, s. 35-39.

18. Migrujący przedszkolak Część 1, Dziecko / Hanna M. Górna // Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 9, s. 28-31.

19. Migrujący przedszkolak. Część 2, Rodzina / Hanna M. Górna // Bliżej Przedszkola. - 2020, nr 10, s. 12-15.

20. O modelu translanguaging i jego znaczeniu w kształceniu dwu- i wielojęzycznym / Piotr Romanowski.// Języki Obce w Szkole. - 2018, nr 2, s. 49-54.

21. Pedagogiczno-logopedyczna analiza projektu pt. Model edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych / Kazimiera Krakowiak.// Szkoła Specjalna. - 2016, nr 1, s. 26-40.

22. Przyszłość kształcenia dwujęzycznego / Włodzimierz Kaleta.// Dyrektor Szkoły. - 2017, nr 2, s. 20-22

23. Ryzyko dwujęzycznego nauczania / Magdalena Grabowska.// Edukacja i Dialog. - 2007, nr 5, s.15-17

24. Wielorakie sposoby uczenia języka - czyli jak wspierać rozwój umiejętności językowych w języku drugim, korzystając z koncepcji inteligencji wielorakich / Małgorzata Pamuła.// Meritum. - 2010, nr 1, s. 27-30, bibliogr.



Artykuły w książkach:

25. Diagnoza poziomu słownika dziecka dwujęzycznego w języku prymarnym i sekundarnym : studium przypadku / Kamila Kuros-Kowalska.// W: Szkoła bez barier : o trudnościach w nauczaniu i uczeniu się. - Katowice : Uniwersytet Śląski, 2015. - S. 125-136.

26. Dziecko w środowisku dwujęzycznym / Bożena Grzeszkiewicz.// W: Edukacja małego dziecka. T. 11, Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji. - Cieszyn ; Kraków : "Impuls", 2017. - S. 267-281.

27. Edukacja dwujęzyczna a zasób leksykalny dzieci w wieku przedszkolnym / Krystyna Kamińska.//W: Rozwój i edukacja dziecka. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2005. - S. 245-252.

28. Hurra, teraz polski! : kilka refleksji i pomysłów na rozwijanie mowy, myślenia i twórczego działania dzieci dwujęzycznych / Anita Borghese.//W: Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej - metoda krakowska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2010. - S. 208-218, bibliogr.

29. Jak dwujęzyczność dzieci polonijnych może wpływać na ich szacunek do rodziców? : na marginesie badań prof. Jagody Cieszyńskiej / Władysław T. Miodunka.//W: Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej - metoda krakowska. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2010. - S. 7-17, bibliogr.

30. Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka dwujęzycznego / Marzena Błasiak-Tytuła.// W: Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty : konteksty teoretyczne i praktyka. - Kraków : "Impuls", 2017. - S. 247-256.

31. Logopedyczne aspekty edukacji dwujęzycznej / Małgorzata Rocławska-Daniluk.//W: Logopedia : wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012. - S. 202-208.

32. Powszechna dwujęzyczność z językiem angielskim : pieśń przyszłości czy konieczność na tu i teraz? / Waldemar Miksa.// W: Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka. - Toruń : Adam Marszałek, 2017. - S. 160-169.

33. Terapia logopedyczna dziecka dwujęzycznego / Anna Majewska-Tworek, Zbigniew Tarkowski.// W: Metody terapii logopedycznej. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2018. - S. [261]-286.

34. Terapia logopedyczna i wspomaganie edukacyjne dziecka dwujęzycznego z dysleksją (na przykładzie argentyńskiego ucznia w polskiej szkole) / Rafał Młyński.//W: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012. - S. 152-160, bibliogr.

35. Współczesne trudności osób bilingwalnych : znaczenie dwujęzyczności dla edukacji i rozwoju psychospołecznego dzieci i ich rodziców / Marta Zawichrowska.// W: Dylematy współczesnych ludzi : radzenie sobie z wielością ról i zadań. - Warszawa : "Difin", 2015. - S. 122-127.

Autor: Marta Głogowska