Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Przemyślu
Wydział Informacyjno – Bibliograficzny i Czytelnia
Oprac. AGNIESZKA BIEDROŃ
STORYTELLING W PRAKTYCE EDUKACYJNEJ
Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2006 - 2020
Storytelling to umiejętność opowiadania ciekawych historii. Schopenhauer mawiał, że „nie ma nic trudniejszego niż przekazywanie istotnych myśli w taki sposób, aby były zrozumiałe dla każdego”. Dobrze opowiedziane historie są więc odpowiedzią na potrzeby uczniów – są zarówno proste w przekazie, jak i inspirują ich do rozwoju i działania. Zamiast suchych faktów, teorii, definicji oraz schematów warto wpleść w lekcję narrację oraz emocje. Nauka jest wówczas dużo przyjemniejsza i skuteczniejsza.[Renata Myczka]
DRUKI ZWARTE:
- Digital storytelling w polskiej edukacji / Laura Szczepaniak-Sobczyk.// W: Wyzwania współczesnej pedagogiki. - Gdańsk : Warszawa : Wyższa Szkoła Bankowa ; "CeDeWu", 2015. - S. 265-276
Lubaczów CzL 49966 - Dziecko jako twórca : opowiadania tworzone przez dzieci kończące edukację przedszkolną / Sławomira Pusz // W: Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb i Urszula Kopeć. – Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2016.- S. 330-338
Przemyśl WP 112705 - Edukacyjne aspekty opowiadania cyfrowych historii w przestrzeni miejskiej / Laura Szczepaniak-Sobczyk.// W: Aktualne problemy pedagogiczne : konteksty i wyzwania. - Gdańsk : Wyższa Szkoła Bankowa ; Warszawa : "CeDeWu", 2016. - S. 85-100
Przemyśl WP 111157 - Między tekstem a czytelnikiem : żywe słowo w bibliotece – tradycja i współczesność / Małgorzata Pietrzak. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne “Akapit”, 2012. – 526 s. : il. ; 24 cm.
Tarnobrzeg TG 102538
Rzeszów WypRz 239347
Krosno M 132990 - Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania / David M. Boje, Nazanin Tourani.// W: Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. - S. 215-241
Przemyśl WP 107541
ARTYKUŁY Z CZASOPISM:
- Czym jest opowiadanie? : scenariusz lekcji w szkole podstawowej / Magdalena Piasecka // Polonistyka. – 2017, nr 2, s. 40-41
- Czytelnictwo, opowiadanie bajek, baśni i legend w świetlicy / Joanna Hoffmann // Świetlica w Szkole. – 2015, nr 2, s. 3-5
- Ćwiczenia typu storytelling w nauczaniu języka angielskiego / Janina Skrzypczyńska // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 3, s. 127-130
- Do lamusa? : (o opowiadaniu na lekcjach języka polskiego) / Bożena Olszewska // Wszystko dla Szkoły. – 2006, nr 12, s. 5-8
- Dzieci tworzą bajki i opowiadania : kreatywna działalność przedszkolaków / Maria Molicka // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 3/4, s.72-76
- Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 1, Zarządzanie emocjami / Michał Larek // Polonistyka. – 2019, nr 2, s. 42-43
- Jak opowiadać wciągające historie?: podstawy storytellingu. Cz. 2, Najskuteczniejsze emocje / Michał Larek.// Polonistyka. - 2019, nr 3, s. 35-37
- Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 3, Wizualność opowieści / Michał Larek. - 2019.// Polonistyka. - 2019, nr 4, s. 33-36
- Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 4, Montaż / Michał Larek.// Polonistyka. - 2019, nr 5, s. 36-39
- Jak opowiadać wciągające historie?: podstawy storytellingu. Cz. 5, Projektowanie wspomnień / Michał Larek.. - 2019.// Polonistyka.-. - 2019, nr 6, strony 32-34
- Jak zaplanować opowieść? / Michał Larek // Polonistyka. – 2017, nr 1, s. 48-49
- Metody w profilaktyce zdrowia psychicznego / Zuzanna Sentkowska // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 12, dod. ” Myślę pozytywnie. Profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży”, s. 5-6
- Metodyka przekazu ustnego / Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 11, s. 57-60
- Nauczanie sztuki mówienia /Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 12, s. 60-63
- Nauka z opowieści – storytelling / Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 10, s. 56-60
- Nowa metoda aktywizacji zawodowej młodzieży – Story Cheering // Doradca Zawodowy. – 2015, nr 4, s. 52-53
- O (nie)zbędności opowiadania : refleksje teoretyczno-krytyczne na temat badań narracyjnych i perspektywy storytelling / Dorota Rancew-Sikora, Katarzyna Skowronek.// Studia Humanistyczne AGH. – T. 14/1 (2015), s. 7-24
- O słuchaniu słuchającego : storytelling w edukacji / Mateusz Świstak // Życie Szkoły. – 2015, nr 5, s. 29-32
- Opowiadanie – jak rozwijać kompetencje czwartoklasisty / Ewa Nowel // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2017/2018, nr 1, s. 39-52
- Opowiadanie jako środek wzmacniający język dziecka / Mariola Chowaniec // Życie Szkoły. – 2013, nr 1, s. 4-6
- Opowiadanie w społecznym układzie stołu : analiza konwersacyjna spotkań rodzinnych / Dorota Rancew-Sikora // Studia Humanistyczne AGH. – T. 14/1 (2015), s. 25-43
- Republika książek. Biblioteki. Lektury. Czytanie. Wpływ świata nadrealnego na rozwój świadomości / Jaśmina Erna Morawiecka // Biblioterapeuta. – 2018, nr 1, s. 38-45
- Słowo jest twórcze : o storytellingu w pracy z dziećmi / Mateusz Świstak // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 10, s. 12
- Storytelling w nauczaniu języków obcych / Natalia Zduńczyk / Przedszkolne ABC : magazyn dla wychowawców i rodziców. – 2017, nr 3, s. 24-25
- Storytelling w wersji cyfrowej / Magdalena Brewczyńska// Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 7-8, wkł. Biblioteka – Centrum Informacji, nr 3, s. 3-5
- Sztuka opowiadania baśni dzieciom : bajarstwo w Polsce – garść refleksji /Anna Nosek // Guliwer. – 2018, nr 3, s. 86-90
- Sztuka opowiadania w szkole / Edyta Ślączka-Poskrobko // Biblioteka w Szkole. – 2018, nr 4, s. 16-17
- Umiejętność tworzenia opisu i opowiadania przez dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego / Marlena Kurowska // Poradnik Językowy. – 2009, z. 8, s. 68-82
- Użycie krótkiego opowiadania do rozwoju kompetencji literackiej ucznia / Darius Langhoff // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 5, s. 152-156
- Wybrane aspekty sprzyjające dobru dziecka / Krystyna Lubomirska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2016, nr 4, s. 186-196
- Zakoduj się na czytanie / Magdalena Brewczyńska // Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 5, wkł. Biblioteka – Centrum Informacji, nr 2, s. 3-6
- Digital storytelling: podręcznik dla edukatorów / Agnieszka Świątecka. - Warszawa: Fundacja Ad Hoc, 2013 https://fr.slideshare.net/fundacjaadhoc/digital-storytelling-podrcznik-dla-edukatorw (dostęp 20.03.2020 r.)
- Gwarna Biblioteka : zajęcia czytelnicze wspomagane storytellingiem / Mariusz Malinowski. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018 file:///C:/Users/anagb/Downloads/gwarna-biblioteka.pdf (dostęp 20.03.2020 r.)