UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
/zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2001-2024;
oprac. na podstawie księgozbioru PBW w Przemyślu oraz filii
w Jarosławiu, Przeworsku i Lubaczowie/
WYDAWNICTWA ZWARTE:
1. Aksjologia edukacji dorosłych / pod red. Janiny Kostkiewicz. - Lublin : Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2004. - ISBN 83-7363-161-5.
Lubaczów WL 41935
2. Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych : wyzwania współczesnej edukacji dorosłych / pod red. Artura Fabisia i Soni Kędziory ; Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna imienia Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach. - Zakopane ; Mysłowice : Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda, 2009 - ISBN 978-83-89032-28-7.
Przemyśl WP 100670
3. Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych / red. nauk. Olga Czerniawska, [Katarzyna Wypiorczyk-Przygoda ; tł. tekstów fr. Grażyna Karbowska]. - Łódź : Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, 2011. - ISBN 978-83-7405-515-4.
Przemyśl WP 104051
4. Andragogika : podręcznik akademicki / Tadeusz Aleksander. - Radom ; Kraków : Instytut Technologii Eksploatacji, 2009. - ISBN 978-83-7204-703-8.
Jarosław WJ 52860, Przemyśl CzP 37.013
5. Andragogika a grupy dyspozycyjne społeczeństwa / pod red. Wojciecha Horynia i Jana Maciejewskiego. - Wrocław : Uniwersytet Wrocławski, 2010. - ISBN 978-83-229-3111-0.
Lubaczów WL 46676, Przemyśl WP 102306, Jarosław WJ 53551
6. Andragogika reedukacji : (przezwyciężanie ksenofobii i kształtowanie kultury humanistycznej) / Lucjan Turos. - Warszawa : [b. w.], 2008. - ISBN 978-83-921175-3-7.
Przemyśl WP 100805
7. Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym / pod red. Wojciecha Horynia i Jana Maciejewskiego. - Wrocław : Uniwersytet Wrocławski, 2007. - ISBN 978-83-229-2859-2. Przeworsk WK 48309
8. Community college w XXI wieku : kreatywność w edukacji zawodowej i innowacyjność w zarządzaniu - odpowiedzi na nowe wyzwania / Andrzej Murzyn. - Kraków : "Impuls", 2011. - ISBN 978-83-7587-470-9.
Przeworsk WK 50504
9. Dorosły w procesie kształcenia / [red.] Artur Fabiś, Beata Cyboran. - Bielsko-Biała : Zakopane : Wyższa Szkoła Administracj,i 2009. - ISBN 978-83-60430-67-5.
Przemyśl WP 100660
10. Edukacja dorosłych : podręcznik akademicki / Malcolm S. Knowles, Elwood F. Holton III, Richard A. Swanson ; [tł. Miłosz Habura, Rozalia Ligus, Adrianna Nizińska]. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. - ISBN 978-83-01-15659-6.
Jarosław WJ 52577 Przeworsk WK 48318 Lubaczów CzL 45356, Lubaczów WL 45357, Przemyśl WP 98873
11. Edukacja dorosłych pracowników i bezrobotnych / Stanisław Suchy. - Warszawa : "Difin", 2010. - ISBN 978-83-7641-288-7.
Przeworsk WK 49818, Lubaczów WL 46864, Przemyśl WP 102059
12. Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy. T. 1 / pod red. nauk. Anny Frąckowiak, Józefa Półturzyckiego. - Warszawa : "Żak", 2010. - ISBN 978-83-62015-24-5.
Przeworsk WK 49922, WJ 56304
13. Edukacja dorosłych w wybranych krajach pozaeuropejskich. T. 2 / pod red. nauk. Anny Frąckowiak, Józefa Półturzyckiego. - Warszawa : "Żak", 2011. - ISBN 978-83-62015-33-7.
Przeworsk WK 50861, Jarosław WJ 56305
14. Edukacja dorosłych, doradca zawodowy, rynek pracy : praca zbiorowa / pod red. Agnieszki Stopińskiej Pająk. - Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2006. - ISBN 83-88278-70-3.
Jarosław WJ 50942, Lubaczów WL 43021, Przemyśl WP 93458
15. Edukacja i animacja społeczno-kulturalna dorosłych : (diagnoza - potrzeby - prognozy) / pod red. Adama Horbowskiego, Jerzego Potocznego. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2007. - ISBN 978-83-7338300-5.
Jarosław WJ 51426
16. Edukacja i praca człowieka implikacjami dla pedagogiki pracy i pedagogiki społecznej / Barbara Baraniak i [ in.]. - Warszawa : Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2015. - ISBN 978-83-8090-000-4.
Lubaczów WL 50028
17. Edukacja ustawiczna : wymiar teoretyczny i praktyczny / red. nauk. Stefan M. Kwiatkowski ; [aut. Ambroży Jerzy i in.]. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych ; Radom : Instytut Technologii Eksploatacji. Państwowy Instytut Badawczy, 2008. - ISBN 978-83-87925-97-0.
Jarosław WJ 52868, Przemyśl WP 99063
18. Edukacja ustawiczna dorosłych w europejskiej przestrzeni kształcenia z perspektywy polskich doświadczeń : studia i szkice socjopedagogiczne dedykowane profesorowi Janowi Saranowi / pod red. Magdaleny Pakuły, Anny Dudak. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. - ISBN 978-83-227-3040-9.
Przemyśl WP 100763
19. Edukacja ustawiczna w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego / pod red. Elżbiety Walkiewicz. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 2006. - ISBN 978-83-87925-82-6.
Przemyśl WP 94861, Przeworsk WK 46720
20. Edukacja w przebiegu życia : od dzieciństwa do starości / red. nauk. Mirosław Kowalski, Agnieszka Olczak. - Kraków : "Impuls", 2010. - ISBN 978-83-7587-347-4.
Przeworsk WK 50868 Jarosław WJ 5508,9 Lubaczów WL 47063
21. Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości : strategie rozwoju / pod red. Jolanty Szempruch. - Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2006. - ISBN 978-83-7338-182-7.
Przemyśl WP 97787
22. Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości / pod red. Małgorzaty Malec. - Wrocław : "Atut" - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2011. - ISBN 978-83-7432-776-3.
Przemyśl WP 105048, Lubaczów WL 48043
23. Europejskie idee i inspiracje edukacyjne (wybór dokumentów) / pod red. Henryka Bednarczyka, Tadeusza Gawlika, Tomasza Kupidury. - Radom : Instytut Technologii Eksploatacji, 2005. - ISBN 83-7204-478-3.
Przemyśl CzP 37.01
24. Jak kształcić dorosłych - refleksje andragoga / Beata Boczukowa. - Toruń : Adam Marszałek, 2010. - ISBN 978-83-7611-731-7.
Lubaczów WL 47531
25. Jak wspierać osoby dorosłe o niskich umiejętnościach podstawowych? : raport z badania jakościowego w ramach projektu "Szansa - nowe możliwości dla dorosłych" / [autorzy: Jadwiga Fila, Agnieszka Rybińska, Agnieszka Białek]. - Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2019. - ISBN 978-83-65591-93-7.
Lubaczów WL 52619
26. Jak wspierać osoby dorosłe o niskich umiejętnościach podstawowych? : raport z badania jakościowego w ramach projektu "Szansa - nowe możliwości dla dorosłych" / [autorzy: Jadwiga Fila, Agnieszka Rybińska, Agnieszka Białek]. - Warszawa : Wydawnictwo FRSE, 2019. - ISBN 978-83-65591-93-7.
Lubaczów WL 52619
27. Kompetencje informacyjne w kształceniu ustawicznym / Barbara Kędzierska. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 2007. - ISBN 978-83-87925-77-2.
Lubaczów WL 44749
28. Kryzysy życiowe osób dorosłych : refleksje andragogiczne i edukacyjne / Jerzy Stochmiałek. - Warszawa : Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2015. - ISBN 978-83-65224-95-8.
Lubaczów WL 50030
29. Kształcenie prozawodowe i zawodowe w kontekście integracji Europy / pod red. Ryszarda Gerlacha. - Bydgoszcz : Akademia Bydgoska, 2002. - ISBN 83-7096-409-5.
Przeworsk WK 43885, Przeworsk WK 44024
30. Kształcenie ustawiczne w procesie przemian rynku pracy / red. nauk. Zofia Hasińska. - Wrocław : Wyższa Szkoła Zarządzania "Edukacja", 2001. - ISBN 83-87708-06-2.
Jarosław CzJ 37.013.83/K CzJ 2J 2172
31. Kształcenie zawodowe : dylematy i perspektywy / red. nauk. Beata Mydłowska. - Kraków : "Impuls", 2019. - ISBN 978-83-8095-550-9.
Przemyśl WP 113616, Przeworsk WK 53852
32. Kształcenie zawodowe : wyzwania - priorytety - standardy / Stefan M. Kwiatkowski. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, 2008. - ISBN 978-83-87925-93-2.
Przeworsk WK 48673
33. Kultura jako przestrzeń edukacyjna - współczesne obszary uczenia się osób dorosłych / pod red. Witolda Jakubowskiego. - Kraków : 'Impuls", 2012. - ISBN 978-83-7850-140-4.
Lubaczów WL 48492, Przemyśl WP 105952
34. Między nauczaniem a uczeniem się : edukacyjne światy andragogów-praktyków / Adrianna Nizińska. - Wrocław : Dolnośląska Szkoła Wyższa, 2008. - ISBN 978-83-89518-69-9.
Przemyśl WP 96288
35. Nauczyciel andragog u progu XXI wieku / pod red. Wojciecha Horynia i Jana Maciejewskiego. - Wrocław : Uniwersytet Wrocławski, 2002. - ISBN 83-229-2268-X.
Przemyśl Cz1P 374
36. Nowe drogi w andragogice i gerontologii / Olga Czerniawska. - Łódź : Akademia Humanistyczno Ekonomiczna, 2011. - ISBN 978-83-7405-550-5.
Przeworsk WK 50351
37. O uczących się społecznościach : wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych / Ewa Kurantowicz. - Wrocław : Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2007. - ISBN 978-83-89518-56-9.
Lubaczów WL 44626
38. Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych : przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej / Józef Kargul. - Wrocław : Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, 2001. - ISBN 83-910486-3-5.
Przeworsk WK 45992, Lubaczów WL 41201
39. Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych : przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej / Józef Kargul. - Wrocław : Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji, 2005. - ISBN 83-89518-28-7.
Lubaczów WL 42776
40. Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych : ku społecznej jedności / pod red. nauk. Zofii Szaroty. - Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2012. - ISBN 978-83-7271723-8.
Przemyśl WP 106368
41. Podstawy edukacji dorosłych : zarys problematyki / Dzierżymir Jankowski, Kazimierz Przyszczypkowski, Józef Skrzypczak. - Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2003. - ISBN 83-232-0731-3.
Lubaczów WL 41637
42. Podstawy edukacji dorosłych : zarys problematyki / Dzierżymir Jankowski, Kazimierz Przyszczypkowski, Józef Skrzypczak. - Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2007. - ISBN 978-83-232181-9-7.
Jarosław WJ 52021
43. Poradnictwo zawodowe : rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym / Daniel Kukla (red.), Wioleta Duda. - Warszawa : "Difin", 2016. - ISBN 978-83-8085-082-8.
Przeworsk WK 52689, Przemyśl WP 110496
44. Postawy osób starszych wobec edukacji : studium teoretyczno-diagnostyczne / Magdalena Pakuła. - Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2010. - ISBN 978-83-227-3207-6.
Przemyśl WP 102292
45. Socjalizacja w kategoriach wieku społecznego : dorosłość i starość : standaryzacja socjalizacji inkluzyjnej : przewodnik i teksty do ćwiczeń z socjologii wychowania / red. tomu Dorota Sipińska, Jerzy Modrzewski, Agata Matysiak-Błaszczyk. - Leszno : Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Amosa Komeńskiego, 2011. - ISBN 978-83-928439-6-2.
Lubaczów WL 47546
46. Szkice z andragogiki i gerontologii / Olga Czerniawska. - Łódź : Wyższa Szkoła Humanistyczno Ekonomiczna, 2007. - ISBN 978-83-7405-232-0.
Jarosław CzJ 37.013.83
47. Szkoła jako przestrzeń uczenia się / redakcja naukowa Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka, Piotr Klimczyk. - Warszawa : Difin, 2021. - ISBN 978-83-8270-038-1.
Lubaczów WL 52381, Przemyśl WP 116615
48. Szkoła, nauczyciel, uczeń w przestrzeni edukacyjnej / redakcja naukowa Małgorzata Przybysz-Zaremba, Joanna Stepaniuk, Aleksandra Szczygieł. - Warszawa : Difin, 2020. - ISBN 978-83-8085-460-4.
Jarosław WJ 57864 Przeworsk MKsK 37 Lubaczów WL 51643, Przemyśl WP 115326
49. Środowiska wychowawcze i edukacja dorosłych w dobie przemian / pod red. Tadeusza Aleksandra. - Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2003. - ISBN 83-233-1640-6.
Lubaczów WL 41169
50. Transgresje w edukacji. T.2 / pod red. nauk. Iwony Paszendy i Rafała Włodarczyka. - Kraków : "Impuls", 2014. - ISBN 978-83-7850-755-0, 987-83-7850-754-3.
Lubaczów WL 49522
51. Uczenie się przez całe życie : rozwój, kariera, praca / redakcja naukowa Ewa Solarczyk-Ambrozik, Magdalena Barańska. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2018. - ISBN 978-83-232-3359-6.
Przeworsk WK 54072
52. Uczenie się w trakcie życia : aspekty, postulaty, uzasadnienia / redakcja naukowa Anna Przygoda, Katarzyna Potaczała-Perz, Stanisław Kowalski. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. - ISBN 978-83-8180-551-3.
Przemyśl WP 116695, Jarosław WJ 58709
53. Uczyć się z życia : biografia edukacyjna w edukacji dorosłych / Pierre Dominice ; ze słowem wstępnym do wydania polskiego Olgi Czerniawskiej ; [tł. Monika Kopytowska]. - Łódź : Wyższa Szkoła Humanistyczno Ekonomiczna, 2006. - ISBN 83-7405-200-7.
Lubaczów WL 44262, Lubaczów WL 44263
54. Wielokontekstowość procesu całożyciowego uczenia się : tota vita discendum est... / redakcja naukowa Małgorzata Stawiak-Ososińska, Agara M. Jopkiewicz, Małgorzata Krawczyk-Blicharska. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2022. - ISBN 978-83-8180-719-7.
Przemyśl WP 117753
55. Wybrane obszary badawcze andragogiki / pod red. Barbary Juraś-Krawczyk. - Łódź : Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, 2007. - ISBN 978-83-7405-237-5.
Jarosław WJ 51893, Jarosław WJ 52551, Jarosław WJ 52552 Jarosław CzJ 37.013.83, Lubaczów WL 43850, Przemyśl CzP 37.013, Przeworsk WK 48644
ARTYKUŁY Z CZASOPISM:
1. Andragog inspiratorem twórczej autoreedukacji / Lucjan Turos, Lucjan. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2008, nr 8, s. 11-12.
2. CREDO - model edukacji osób dorosłych / Maciej Słomczyński. // Kwartalnik Pedagogiczny 2018, nr 1, s. 120-140.
3. Czy dorośli też potrzebują feedbacku? : rola informacji zwrotnej z perspektywy dorosłego ucznia / Natalia Szkop. // Języki Obce w Szkole 2024, nr 2, s. 43-48.
4. Edukacja dorosłych jako narzędzie inkluzji migrantów – propozycja zmiany podejścia / Marta Pietrusińska. // Edukacja 2019, nr 3, s. 85-96.
5. Edukacja dorosłych w ofercie szkół wyższych. Strategie uczelni w świetle teorii zależności od zasobów / Agnieszka Anielska. // Edukacja 2017, nr 3, s. 94-108.
6. Edukacja dorosłych w sytuacjach kryzysów oraz wsparcia społecznego / Jerzy Stochmiałek. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2022, nr 4, s. 11-27.
7. Edukacja ekologiczna dorosłych mieszkańców wsi elementem edukacji całożyciowej / Adam Kowalak. // Aura 2013, nr 4, s. 23-25.
8. Edukacja przeciw marginalizacji seniorów / Maria Kuchcińska). // Chowanna T. 2 (2009), s. 173-186.
9. EPALE. E-platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie / Marta Kostecka. // Poradnik Bibliotekarza 2016, nr 11, s. 9-11.
10. Inkluzyjna edukacja ustawiczna w procesie reintegracji społecznej osób bezdomnych / Agnieszka Kowalska. // Kwartalnik Pedagogiczny 2019, nr 3, s. 91-105.
11. "Jedenastka" na Sardynii : program "Uczenie się przez całe życie" - Comenius / BS. // Gazeta Przemyska 2013, nr 23 (4 VI), s. 15.
12. Kształcenie dorosłych w Polsce / Magdalena Nojszewska-Dochev. // Służba Pracownicza 2008, nr 11, s. 29-34.
13. Nieprzeciętni nie spędzają życia w kapciach przed telewizorem / Grzegorz Uniejewski, Emilia Godlewska, Eleonora Sztajnke. // Edukacja i Dialog 2013, nr 5-6, s. 60-62.
14. Nieprzypadkowy specjalista resocjalizacji : empowerment w akademickim procesie edukacji / Joanna Żeromska-Charlińska. // Kwartalnik Pedagogiczny 2020, nr 3, s. 50-65.
15. Ocena trafności kwestionariusza pomiaru właściwości uczenia się dorosłych w hybrydowym modelu pracy / Marcin Rojek. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. - 2022, nr 3, s. 147-161.
16. Pozagenetyczne czynniki kształtujące proces korzystnego starzenia - spojrzenie geriatry / Anna Witiuk-Misztalska. Tomasz Misztalski. // Chowanna T. 2 (2009), s. 247-261.
17. Problemy edukacyjne seniorów z Górnego Śląska na tle poczucia sensu życia w społeczeństwie wiedzy / Grażyna Kempa. // Chowanna T. 2 (2012), s. 415-428.
18. Problemy i dylematy rozwoju polskiego systemu uczenia się przez całe życie // Barbara Worek, Konrad Turek, Anna Szczucka. // Edukacja 2015, nr 1, s. 151-167.
19. Projekt Eko-Matma Programu Comenius jako realizacja idei "Uczenie się przez całe życie" / Anna Watoła. // Chowanna T. 2 (2012), s. 193-204.
20. Publiczne uczelnie zawodowe szansą na regionalne centra edukacji całożyciowej? Analiza potencjału / Agnieszka Anielska. // Edukacja 2019, nr 4, s. 105-122.
21. Rola Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Rybniku w przeciwdziałaniu wykluczeniu cyfrowemu seniorów // Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2020, nr 1, s. 128-136.
22. Seniorzy szkole - szkoła seniorom / Danuta Elsner. // Dyrektor Szkoły 2014, nr 3, s. 72-74.
23. Społeczny wymiar kształcenia gerontologicznego - aspekt teoretyczno-praktyczny / Agata Chabior. // Chowanna T. 2 (2009), s. 235-246.
24. Student dojrzały w bibliotece akademickiej / Magdalena Kokosińska. // Bibliotekarz 2013, nr 5, s. 11-12.
25. "Szkoła starości" - być, aby się uczyć / Agnieszka Stopińska-Pająk. // Chowanna T. 2 (2009), s. 11-23.
26. Uczenie się przez całe życie / Beata A. Igielska. // Dyrektor Szkoły 2009, nr 2, s. 48-49.
27. Uczenie się przez całe życie : biblioteki szkolne i nowe drogi uczenia się - SLAMIT 4 / Elżbieta Rafińska, Iwona Kosińska. // Biblioteka w Szkole 2010, nr 7/8, dod. Biblioteka Centrum Informacji nr 03, s. 3-5.
28. Uczenie się przez całe życie i aktywne uczestnictwo : pedagogiczna zmiana w pracy i polityce socjalnej / Helle Krogh Hansen. // Praca Socjalna 2018, nr 5, s. 45-67.
29. Udział ludzi starszych w edukacji nieformalnej / Renata Konieczna-Woźniak. // Chowanna T. 2 (2009), s. 127-141.
30. Uniwersytety otwarte funkcjonujące przy polskich uczelniach : specyficzny wymiar edukacji ustawicznej i międzypokoleniowej // Edukacja 2020, [nr] 4, s. 87-102.
31. Uniwersytety Trzeciego Wieku na Warmii i Mazurach w czasie pandemii COVID-19 jako lokalne centra lifelong education // Praca Socjalna 2022, nr 3, s. 89-101.
32. Wiedza w działaniu - o potrzebie wspólnoty praktyk andragogiki i pedeutologii w formalnych, pozaformalnych, nieformalnych przestrzeniach uczenia się / Rozalia Ligus. // Edukacja 2018, nr 3, s. 17-40.
33. Wolontariat osób starszych jako element wychowania w perpektywie starości - wybrane aspekty = Voluntary work of the elderly as an element of education in the perspective of old age - selected aspects / Tomasz Słabiak. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2022, nr 4, s. 69-79.
34. Znaczenie kapitału kulturowego dla praktyk uczenia się pozaformalnego w dorosłości // Języki Obce w Szkole 2024, nr 2, s. 29-42.
ROZDZIAŁ W WYDAWNICTWIE ZBIOROWYM
1. Aktywność edukacyjna seniorów w procesie selektywnego optymalizowania i kompensowania starości / Agata Muniak. W: Edukacja XXI wieku : strategie zarządzania i kierunki rozwoju / redakcja Tatiana Krawczyńska-Zaucha. - Kraków : Księgarnia Akademicka,2020. - S. 349-359.
2. Aktywność seniorów jako konieczność edukacyjna andragogiki specjalnej / Pavel Muhlpachr. W: Terapia pedagogiczna w rehabilitacji osób niepełnosprawnych / od red. Krzysztofa Kucypera i Adama Stankowskiego.- BielskoBiała : Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej, 2008. - S. 69-76.
3. Biblioteka miejscem normalizacji statusu i aktywności seniorów / Agieszka Majewska-Kafarowska. W: Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych : ku społecznej jedości / pod red. nauk. Zofii Szaroty.- Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2012. - S. 375-382.
4. E-nauczyciel inicjatorem edukacji całożyciowej / Elżbieta Woźnicka. W: Nauczyciel a szkoła jako przestrzeń uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych / redakcja naukowa Elżbieta Stokowska-Zagdan, Piotr Miller, Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka. - Warszawa : Difin, 2022. - S. 234-247.
5. Edukacja dorosłych - konieczność czy wolny wybór? / Anetta Roszak-Cyrson. W: Paradygmaty współczesnej dydaktyki / pod red. Lucyny Hurło, Doroty Klus-Stańskiej i Majki Łojko. - Kraków : "Impuls", 2009. - S. 496-502.
6. Edukacja dorosłych w jednoczącej się Europie. Dylematy społeczne i kulturowe / Wojciech Horynia, Andrzej Łapa. W: Nauczyciel andragog we współczesnym społeczeństwie / pod red. Wojciecha Horynia i Jana Maciejewskiego. - Wrocław : Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, 2010. - S. 303-311.
7. Edukacja jako pomoc w rozwoju w ujęciu andragogiki i gerontologii / Olga Czerniawska. W: Pedagogika społeczna : podręcznik akademicki. [T.] 2 / red. nauk. Ewa Marynowicz-Hetka. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. - S. 433-443.
8. Funkcjonowanie subkultury ludzi starych, wyzwania dla edukacji dorosłych / Joanna Wawrzyniak. W: Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych : ku społecznej jedności / pod red. nauk. Zofii Szaroty. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2012. - S. 350-365.
9. Możliwości poprawy sytuacji ekonomicznej i kulturowej migrantów na Ukrainie poprzez kształcenie dorosłych / Irina Vladislavìvna Petrûk. W: Edukacja obywatelska wobec migracji / pod redakcją Ewy Bobrowskiej, Doroty Gierszewski, Julii Kluzowicz. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. - S. 71-83.
10. Nakaz uczenia się przez całe życie - mantra współczesnych andragogów / Alicja Jurgiel-Aleksander. W: Paradygmaty współczesnej dydaktyki / pod red. Lucyny Hurło, Doroty Klus-Stańskiej i Majki Łojko. - Kraków : "Impuls", 2009. - S. 426-434.
11. Oświata dorosłych jako druga szansa w świetle badań biograficznych / Olga Czerniawska. W: Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia / red. nauk. Renata Nowakowska-Siuta. - Kraków: "Impuls", 2014. - S. 25-32.
12. Powstanie i rozwój systemu edukacji dorosłych w Stanach Zjednoczonych Ameryki / Krystyna Pleskot-Makulska. W: Edukacja dorosłych w wybranych krajach pozaeuropejskich. T. 2 / pod red. nauk. Anny Frąckowiak, Józefa Półturzyckiego. - Warszawa : "Żak", 2011. - S. 13-53.
13. Rola i znaczenie kształcenia ustawicznego dorosłych w rozwoju zawodowym człowieka / Jacek Jarczyński. W: Szkoła jako przestrzeń uczenia się / redakcja naukowa Grażyna Cęcelek, Elżbieta Woźnicka, Piotr Klimczyk .- Warszawa : Difin, 2021. - S. 240-258.
14. Sukces życiowy i całożyciowe uczenie się - rozważania teoretyczne / Tomasz Łączek. W: Wielokontekstowość procesu całożyciowego uczenia się : tota vita discendum est.... / redakcja naukowa Małgorzata Stawiak-Ososińska, Agata M. Jopkiewicz, Małgorzata Krawczyk-Blicharska. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2022. - S. 81-96.
15. Teatr współczesny wobec wyzwań migracyjnych jako przykład źródła nieformalnego uczenia się dorosłych / Julia Kluzowicz. W: Edukacja obywatelska wobec migracji / pod redakcją Ewy Bobrowskiej, Doroty Gierszewski, Julii Kluzowicz. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. - S. 187-200.
16. Uczenie się dorosłych w splocie badań interpretatywnych : o pewnej praktyce obecnej w badaniach andragogicznych / Alicja Jurgiel-Aleksander. W: Praktyka badań pedagogicznych / pod red. Teresy Bauman. - Kraków : "Impuls", 2013. - S. 99-108.
17. Uczenie się przez całe życie - aspekty urzeczywistnienia koncepcji / Przybylska, Ewa. W: Edukacja a włączenie społeczne : konteksty socjalne i pedagogiczne / red. nauk. Tomasz Biernat i Jan A. Malinowski. - Toruń : "Akapit", 2013. - S. 213-229.
18. Uczenie się przez całe życie i zmiany we wzorach przebiegu kariery a zapotrzebowanie na doradztwo zawodowe / Solarczyk-Ambrozik, Ewa. W: Współczesne dylematy resocjalizacyjne : w stronę twórczej resocjalizacji : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Markowi Konopczyńskiemu / red. nauk. Wiesław Ambrozik, Anna Kieszkowska, Krzysztof Sawicki. - Kraków : "Impuls", 2018. - S. [115]-126.
19. Uczenie się przez całe życie jako imperatyw modernizacyjny i pedagogiczny trend rozwojowy / Rainer Brödel. W: Edukacja obywatelska wobec migracji / pod redakcją Ewy Bobrowskiej, Doroty Gierszewski, Julii Kluzowicz. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019. - S. 29-40.