Ibuk Libra - przegląd literatury

Przemyśl

Edukacja to ogół czynności i procesów, których celem jest przekazywanie wiedzy, kształtowanie pożądanych cech i umiejętności. Odpowiednia edukacja nakierowana jest na przygotowanie dzieci do aktywnego uczestnictwa w dorosłym życiu społecznym i gospodarczym. W epoce przedindustrialnej najważniejsze umiejętności nabywano w rodzinie, natomiast w epoce przemysłowej konieczne było zinstytucjonalizowanie szkolnictwa. Jego głównym zadaniem było przygotowanie przyszłych robotników do miejskich warunków życia. Przez długie dziesięciolecia sytuacja nie zmieniała się lub zmieniała się bardzo powoli, dlatego system szkolnictwa nie wymagał znaczących przeobrażeń.
O potrzebie rewolucji w edukacji zaczęto mówić pod koniec XX wieku. Wtedy to nastąpiła mediatyzacja życia społecznego. Zorientowano się, że nowopowstające media mają  duży wpływ na życie społeczne. Internet  stał się technologią definiującą, która wpływa na budowę schematów myślowych człowieka i modeluje obraz jego świata.
Świat młodego pokolenia jest światem istniejącym w mediach – telefon komórkowy, smartfon, komputer z Internetem, iPad, telewizja. Narzędzia te tworzą potężne środowisko medialne, które staje się również środowiskiem edukacyjnym.  Nie da się ukryć, że przemiany kulturowo-cywilizacyjne zmieniły oblicze szkoły i pracujących w niej nauczycieli. Ważnym jest, aby szkoła, która uspołecznienia, a nie tylko  transmituje wiedzę z mózgów nauczycieli do mózgów uczniów, wykorzystywała w mądry sposób zdobycze technologii. Nowe media powinny być na usługach edukacji i znacząco wspierać  szkołę, której  sensem działań  jest przygotowanie młodego pokolenia do podejmowania decyzji, do dokonywania wyborów moralnych, społecznych, intelektualnych i politycznych.
Edukacja XXI wieku –wspierająca nauczycieli i uczniów nowymi technologiami, powinna być edukacją rozwijającą kompetencje 4K – krytyczne myślenie, komunikację, kooperację i kreatywność.

Zapraszamy nauczycieli do lektury książki Edukacja wobec wyzwań XXI wieku pod redakcją Justyny Dobrołowicz. Publikacja  w formie elektronicznej dostępna jest w wirtualnej czytelni IBUK LIBRA.


Kody dostępu można pobrać ze strony internetowej biblioteki lub od dyżurujących bibliotekarzy.

Jednocześnie zachęcamy do udziału w cyklu szkoleń dla nauczycieli „Cyfrowy i mobilny nauczyciel – to ja” w ramach projektu realizowanego Bibliotekę Pedagogiczną w Tarnobrzegu, Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Krośnie oraz Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką im. Józefa Gwalberta Pawlikowskiego w Przemyślu. Szkolenia mają na celu doskonalenie umiejętności kadry pedagogicznej w zakresie organizacji i metodyki oraz najczęściej stosowanych narzędzi w kształceniu na odległość.





Netografia:
Red. Dobrołowicz, Justyna. Edukacja wobec wyzwań XXI wieku [baza danych online] : Uniwersytet Jana Kochanowskiego, 2021 [dostęp: 27 03 2023]. Dostęp w Ibuk Libra: https://libra.ibuk.pl/reader/edukacja-wobec-wyzwan-xxi-wieku-justyna-dobrolowicz-263061.
 
Zapraszamy również do skorzystania z następujących publikacji z zasobów Biblioteki:
  1. Cyfrowy tubylec w szkole - diagnozy i otwarcia. T. 4, Edukacja zdalna w cieniu pandemii - wielogłos akademicki / redakcja naukowa Marzenna Nowicka, Joanna Dziekońska. - Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. GK 54878 (Przeworsk), GL 52161 (Lubaczów), GP 116723 (Przemyśl)
  2. E-learning : projektowanie, realizowanie i ocena / Renata Marciniak. - Stan prawny na 1 grudnia 2021 r.  - Warszawa : Wolters Kluwer, 2022. GL 52506 (Lubaczów), GP 116900 (Przemyśl)
  3. Kształcenie zdalne : zmiany w polskiej edukacji po pierwszej dekadzie XXI w. / Mariusz Przybyła. - Wydanie I.  - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. GP 116675 (Przemyśl)
  4. Model oceniania wspierającego uczenie się i rozwój : konteksty praktyczne i teoretyczne / Dorota Pauluk. - Wydanie pierwsze.  - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2022. GP 117549 (Przemyśl)

Autor: B.Bak